w Państwowej Szkole Muzycznej I st.w Karola Szymanowskiego w Prudniku
Zaproponowane metody prowadzenia zajęć i sposoby komunikacji opierają się na indywidualnych możliwościach uczniów i nauczycieli, które zostały już przetestowane w okresie 16-21 marca. Zakłada się – w miarę możliwości – systematyczny kontakt z uczniami, zgodnie z dotychczas obowiązującym rozkładem zajęć. W indywidualnych przypadkach, z uwagi na specyficzne warunki w domu (np. jeden komputer, kilkoro dzieci, zdalna praca rodziców itp.) kontakty będą odbywały się w dogodnych dla obu stron (nauczyciel-uczeń) godzinach.
Podstawowym założeniem „spotkań” online będzie realizacja podstaw programowych poprzez utrzymanie kontaktu z uczniami, mobilizowanie ich do systematycznej pracy, rozwój wiedzy i umiejętności – jak dotychczas w atmosferze zrozumienia, cierpliwości i przy zachowaniu umiaru w stawianych wymaganiach.
W przypadku wszystkich uczniów, a w szczególności uczniów najmłodszych
z klas I, II, III cyklu 6-letniego
konieczna jest ścisła współpraca z rodzicami dzieci.
Nauczyciele – po konsultacjach ze swoimi uczniami i ich rodzicami – zaproponowali następujące formy prowadzenia zajęć online:
zajęcia indywidualne:
- lekcje z wykorzystaniem telefonów komórkowych i komputerów „na żywo”, za pośrednictwem programów i aplikacji takich, jak WhatsApp, Skype, Messenger.
- nagrywanie utworów (lub ich fragmentów) przez uczniów, przesyłanie ich do nauczycieli, od których – po przesłuchaniu – otrzymają uwagi do realizacji.
- w przypadku uczniów nie dysponujących w domu instrumentem (głównie chodzi tu o fortepian dodatkowy), nauczyciele będą pogłębiać wiedzę teoretyczną uczniów na temat zadanych utworów (informacje o kompozytorze, o epoce, stylistyce itp.)
- w przypadku perkusistów – niektórzy dysponują własnymi lub wypożyczonymi instrumentami (np. werbel, ksylofon). Z nimi praca jw. Dla uczniów, którzy nie posiadają instrumentów, nauczyciele będą przesyłać ćwiczenia rytmiczne, które można realizować przy wykorzystaniu elementów wyposażenia domowego (garnki, kubki, taborety – można wytłumić np. ręcznikiem, kocem). Ponadto nauczyciele będą inspirować uczniów do pogłębiania wiedzy teoretycznej na temat zadanych utworów (informacje o kompozytorze, o epoce, stylistyce oraz instrumentach perkusyjnych itp.)
- praca z akompaniatorem – w miarę potrzeb i możliwości pianiści-akompaniatorzy będą nagrywać i przesyłać akompaniamenty uczniom. Mogą również wskazywać nagrania dotyczące aktualnie przygotowywanych przez ucznia-solistę programów.
Ważnym elementem kształcenia indywidualnego – w miarę prostym do zrealizowania – będzie wskazanie nagrań związanych ze specyfiką prowadzonych zajęć np. recitali, koncertów, spektakli operowych (np. na YouTube). Wśród propozycji do obejrzenia i wysłuchania powinny również znaleźć się wzorcowe wykonania utworów aktualnie zadanych uczniom. Wskazana jest również wymiana opinii pomiędzy uczniem i nauczycielem na temat wysłuchanych lub obejrzanych wykonań.
zajęcia zbiorowe:
- teoretyczne: przedmioty takie jak Kształcenie słuchu, Rytmika i Audycje muzyczne są prowadzone za pomocą platformy e-learningowej Moodle – adres strony: www.ksza.pl
Nauczyciele będą przesyłać uczniom opracowania tematów i zadania do realizacji – z prośbą o odesłanie do korekty. Ponadto uczniowie będą zachęcani do poszukiwania informacji w swoich podręcznikach oraz nagrań i informacji w Internecie. W przypadku tych przedmiotów, mogą być wykorzystane m.in. programy dostępne na stronach internetowych:
https://www.ksztalceniesluchu.edu.pl/
Muzyczna przygoda – lekcje teorii dla I stopnia
Kompozytorzy polscy – wizytówki muzyczne
- zespoły instrumentalne, chór, orkiestra: uczniowie indywidualnie – w kontakcie z nauczycielem prowadzącym – pracować będą nad swoimi partiami. Ponadto wskazane jest, by uczniowie poszukiwali w dostępnych źródłach nagrań zespołów o składzie analogicznym lub zbliżonym. W aktualnej sytuacji możliwe jest wskazanie uczniom ciekawych nagrań i zachęcenie ich do dzielenia się swoimi wrażeniami z nauczycielem prowadzącym za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie.
Formy pracy zdalnej jak również monitorowania, oceny wiedzy i postępów w nauce mogą ulec modyfikacji lub zmianom w zależności od bieżącej sytuacji i potrzeb szkoły
Inne strony internetowe do wykorzystania w nauczaniu online:
https://cea-art.pl/zostan-moniuszka/
https://cea-art.pl/orkiestrownik-na-twoim-telefonie-www-orkiestrownik-pl/
http://www.muzykotekaszkolna.pl/
#Zostańwdomu – sztuka przyjdzie do Ciebie!
https://www.youtube.com/user/PWMEdition
DYREKTOR
Państwowej Szkoły Muzycznej I st.
im. Karola Szymanowskiego w Prudniku
Małgorzata Jaskółka
MAR
2020